AZAN 24 JAM


Sesuatu yang tak pernah terjangkau dek akal fikiran ku ini. SubhanAllah. .. Ketahuilah bahawa pada setiap waktu, ribuan bilal di merata dunia akan melaungkan azan, mengakui ‘Bahawa Allah Sahaja Yang Patut Disembah, dan Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah.’

Dimulakan dengan Indonesia yang terletak dibahagian timur dengan ratusan kepulauan-nya dan jumlah penduduknya seramai 180 juta. Sebaik masuk waktu Subuh, Azan mula berkumandang dari kawasan ini dengan ribuan Bilal yang akan melaungkan Ke-Agungan Allah S.W.T Dan Nabi Muhammad S.A.W.
 
Belumpun laungan Azan dimerata Indonesia selesai, ianya bermula pula di-Malaysia.

Berikutnya di-Burma dan dalam masa satu jam selepas Azan dilaungkan di-Jakarta, tiba giliran Daka di Bangladesh.

Berikutnya laungan akan kedengaran di Calcutta dan terus ke Srinagar dibarat India.

Perbezaan waktu dikota-kota Pakistan adalah 40 minit jadi dalam jangka masa ini, Azan akan berkumandang diseluruh Pakistan.

Belum berakhir di-Pakistan, Azan akan bermula pula di-Afghanistan dan Muscat.

Perbezaan waktu antara Muscat dan Baghdad adalah satu jam. Dalam jangka masa ini, Azan akan berterusan dilaungkan di UAE, Makkah, Madinah, Yaman, Kuwait dan Iraq.

Proses ini berterusan setiap detik sehingga ke pantai timur Atlantik.

Jarak masa Azan mula dilaungkan di Indonesia sehingga ke pantai timur Atlantik adalah 9-1/2 jam.

Belumpun Azan Subuh berkumandang di pantai Timur Atlantik, Azan Zuhur kini sudah mula dilaungkan di Indonesia. Ini berterusan bagi setiap waktu sembahyang, tidak putus-putus.

SubhanAllah, begitu hebat dan agungnya Islam!

Kalaulah setiap kawasan boleh memasang pembesar suara (yang power habis!), akan bergegar satu dunia dengan laungan Azan tidak putus-putus.

Allahu Akhbar!

Proses ini akan bergerak ke arah barat kepulauan Indonesia. Perbezaan masa antara timur dan barat Indonesia adalah 1-1/2 jam.

Advertisements

3 comments on “AZAN 24 JAM

  1. Fadhilat Mendengar Azan!
    Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yang nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa…. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan ’sakaratul maut’.

    Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: ‘Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. ‘Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang..

    Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah ‘Lailahaillallah..’ yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka.

    Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.

    ‘Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah ‘Lailahaillallah..’ semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin..amin..amin Yarobbal a’lamin..’
    WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R.A.;
    Wahai Ali, bagi orang ‘ALIM itu ada 3 tanda2nya:
    1) Jujur dalam berkata-kata.
    2) Menjauhi segala yg haram.
    3) Merendahkan diri.
    Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR itu ada 3 tanda2nya:
    1) Merahsiakan ibadahnya.
    2) Merahsiakan sedekahnya.
    3) Merahsiakan ujian yg menimpanya.
    Wahai Ali, bagi org yg TAKWA itu ada 3 tanda2nya:
    1) Takut berlaku dusta dan keji.
    2) Menjauhi kejahatan.
    3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.
    Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda2nya:
    1) Mengawasi dirinya.
    2) Menghisab dirinya.
    3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.

  2. Yaallah besar sungguh kekuasaan mu Yaallah. marilah kita umat islam sama-sama menjaga keislaman kita, menjaga tiang agama kita,

  3. bangunlah wahai umat islam yang dikasihi Allah, renugkanlah kekuasaan Allah yang menciptakan langit dan bumi, kejadian siang dan malam, janganla kita Alpha dengan kebendaan yang berada dimuka bumi ini, tunaikanlah kewajipan kita sebagai umat islam, percayalah disebalik apa yang kita buat dengan mendirikan solat,menunaikan zakat, berzikir, dan sebagainya pasti syurga yang menanti kita itu janji Allah kepada umatnya yang sentisa beriman kepadanya. Jangan lah kita leka dengan kebendaan dunia, sesungguhnya nerakalah tempatnya.renugkanlah kejadian Allah selamat beramal.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s