ZIARAH WARGA KAMPUNG KIPORING


Bersama dengan sahabat saya Ustaz Akob Baba bertolak dari Keningau ke Tambunan seusai solat Asar.

Kali ini untuk melawat Kampung Kiporing yang terletak sejauh 40km dari Pekan Tambunan. Untuk sampai ke kampung ini perlu melalui Kampung Pahu, Persimpangan Kampung Kumawanan dan Kampung Garas.

Memang menjadi rutin, setiap kali bulan ramadhan USIA Bahagian Tambunan akan melawat kampung khususnya cawangan USIA Tambunan untuk melihat sendiri permasalahan yang dihadapi komuniti muslimin.

Kehadiran kali ini juga disertai oleh sahabat ajk lain seperti Ustaz Azmi Haji Sidik, Ustaz Suhaidi, Cikgu Roslin dan Kak Nursuhana (banyak memberi semangat utk memasyarakatkan diri).

Seusai berbuka puasa dan solat maghrib, ustaz Akob memberi sedikit tazkirah yang berkisar mengenai perlunya kehidupan beragama dan perlunya ruh islami dihidupkan dalam diri setiap muslim.

Pada saya yang diberi sedikit ruang, menekankan bahawa Pertubuhan USIA adalah suatu entiti bukan badan kerajaan yang berjuang untuk memaklumkan pada pihak berwajib apa jua yang dihadapi masyarakat islam.

Pertemuan yang serba ringkas itu banyak memberi  manfaat, sekurang-kurangnya permasalahan yang dihadapi komuniti ini mampu di suarakan di pihak atasan.

Nota: Jalanraya yang menghubungkan kampung Kumawanan, Garas, Nukakatan, Kiporing, Libang dan beberapa kampung lain amat dahagakan pembinaan jalanraya yang selesa.

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s